Khamis, Mei 13, 2010

Meaning of Usrah

Usrah
1. The Usrah

One of the most important training and educational process in contemporary Islamic movements as well as other developmental and knowledge building programme such as the tamrin – courses, lectures, seminars, workshops, intellectual discourses, symposiums etc.

The usrah is an informal programme although it is a regular, consistent and continous function.

The usrah ought to be dynamic with interactive participation and should not be a one-way communication affair.


2. Its Meaning
Literally, it means a family.
The usrah is a group of Muslim individuals getting together with faith in Islam, working and helping out one another, working together towards a better understanding and practice of Islam.

Panduan Perlaksanaan Usrah
1. Muqaddimah:

Usrah bertujuan membina ukhuwwah Islamiyah yang kental di kalangan anggota gerakan berasaskan iman dan ilmu yang mendorong peningkatan amal dan jihad. Seperti yang diakui bahawa kemantapan gerakan bergantung besar keberkesanan usrah-usrah yang bertebaran di seluruh negara. Keberkesanan usrah-usrah pula bergantung kepada disiplin yang tinggi di kalangan anggota-anggotanya. Sebagai langkah untuk memperkukuhkan usrah, maka Biro Tarbiyah cuba menyusun kembali aspek yang berkaitan dengan disiplin usrah supaya dapat digunakan sebagai panduan bagi mengemaskan perlaksanaan program yang penting ini

4 ulasan:

Unknown berkata...

jangan bosankan.bergembira la.

Unknown berkata...

:: oke..oke..hihi..

Dr Amira Atiqah berkata...

Thank you atas penerangan ni. Baru faham maksud sebenarnya :)

Rahsia Hati Huda berkata...

Tq